Kan du arbejde effektivt med Søgemaskineoptimering (SEO) i dit CMS system?

Arbejdet med søgemaskineoptimering (SEO) er nu blevet endnu nemmere med TYPO3 CMS. Via et nyt modul er det nu muligt at tilrette sidetitler, keywords og descriptions fra et centralt sted i systemet.

På siden "Søgemaskineoptimering" beskriver vi de overordnede mål med søgemaskineoptimering og processerne i denne.

Denne artikel omhandler mere specifikt TYPO3 CMS tekniske muligheder for at forenkle den tekniske del af søgemaskineoptimeringen og ikke mindst give et overblik over om systematikken er gennemført.

Hvis du skal kunne arbejde effektivt med søgemaskineoptimering, sætter det nogle krav til dit CMS system. Først og fremmest skal det være muligt at konfigurere CMS systemet, således at man rent teknisk får automatiseret nogle processer, der er vigtige for ens søgeresultater i f.eks. Google. Følgende ting skal som minimum være opfyldt rent teknisk, for at arbejdet med søgemaskineoptimering opnår de bedste resultater.

  • Systemet skal automatisk kunne generere søgevenlige URL's som f.eks. www.domæne.dk/produkter/cykler/ ud fra sidens titel og hierarki.
  • Systemet skal automatisk sætte sidens titel ind som titletag (Titlen øverst i din browser i den blå linje). Endnu bedre er det, hvis det er muligt præcist at definere, hvad der skal stå i titletagget på hver eneste side.
  • Systemet skal give mulighed for indsættelse af keywords og description tags på hver side.

Forbedret brugervenlighed i nyt seo modul
Disse betingelser har i længe været opfyldt af TYPO3. Man har kunnet arbejde med disse indtastningsfelter på sideniveau. Funktionaliteten har dermed været en del af systemet længe, men nu er der også gjort noget ved brugervenligheden i forhold til arbejdet med søgemaskineoptimering.

Via et nyt modul i systemet, er det nu muligt at arbejde med alle ovenstående elementer for alle sider i sidestrukturen på én gang. Det giver mulighed for at arbejde mere effektivt med søgeoptimeringen på websitet på følgende områder:

  • Man kan udfylde både title, keywords og description tags for alle sider et sted fra.
  • Ved hjælp af farver i indtastningsfelterne kan man se om man, i forhold til SEO, har indtastet for lidt, en passende mængde eller for meget tekst. En passende mængde får farven grøn, for meget rød og for lidt gul. Disse farver er ment som retningslinjer for tekstarbejdet.
  • Man kan overskue hele sin sidestruktur på én gang og dermed se hvor man langt man er kommet.

Søgemaskineoptimering kan gøre meget for din forretning. Derfor er det vigtigt, at værktøjerne sætter fokus på den rigtige tekniske opsætning, og ikke mindst en brugervenlig og effektiv måde at arbejde med det på.

TYPO3 CMS er et fremragende værktøj til arbejdet med søgemaskineoptimering.