Gå din hjemmeside efter i sømmene

Dette indlæg er ment som en overordnet tjekliste for at du kan undersøge, om din hjemmeside lever rimeligt op til nutidens standarder.

Gennemgangen forudsætter en vis IT-indsigt, men hovedbudskaberne kan forstås uden større indsigt.

Startvurdering

En god start er at undersøge populariteten af din hjemmeside hos søgemaskinerne, dvs. placeringer i et søgeresultat for de mest anvendte søgeord, antal hits per måned, hvor mange af dine sider, der er indekseret hos Google og antal inlinks.

Hvis din side scorer lavt, - eller ovennævnte afsnit virker som volapyk - da er det formodentlig grund til at læse efterfølgende. 

En minianalyse af en hjemmeside kan opdeles i en række delovervejelser:

Målet med hjemmesiden

  1. Hvad karakteriserer de besøgende, som du ønsker besøger din hjemmeside?
  2. Hvilke virkemidler har du for at tiltrække disse og gøre din hjemmeside attraktiv?

Se også: "Gode råd om hjemmesiden"

Design

  1. wow effekten
  • Design, navigation og overskueligheden skal være i orden – ellers risikerer man at brugeren mister interessen på under 10 sekunder (eller hurtigere).
  1. brugervenlighed
  • Brugere skal hjælpes så godt som overhovedet muligt med at finde det de søger på din hjemmeside. Foruden nem og overskuelig navigation bør der f.eks. i langt de fleste tilfælde være en søgefunktion.
  1. rammer hjemmesiden målgruppen
  • Passer design og struktur til målgruppen for hjemmesiden.

Browser optimering

  1. Internet Explorer (IE) eller ?
  • Selvom Microsofts browsere Internet Explorer 6 og 7 stadig er de klart mest benyttede browsere, skal din hjemmeside stadig optimeres til de andre browsere på markedet. Det skal den af den simple grund, at hvis siden kun virker (eller ser grim ud) i f.eks. IE6 eller 7, så afskærer man reelt 5-10 % af sine brugere fra at benytte sin hjemmeside (og den procentsats er stødt stigende, da flere og flere går over til andre browsere en IE). Hvis man har en webshop, kan dette betyde en hel masse på bundlinjen.

Se også: "Browser optimering"

CMS

  1. Kan du selv vedligeholde hjemmesiden:
    • Er dit cms system tilknyttet din hjemmeside så du selv kan arbejde med tekst og billeder m.m. uden at skulle kunne en masse koder?
  2. Er dit cms system nemt at arbejde med? Kan du f.eks. selv:
    • Arbejde med tekst og billeder (i en editor tilsvarende Word)
    • Se statistik over besøgende på din hjemmeside
    • Oprette/redigere nyheder
    • Udsende nyhedsbreve
    • Arbejde med bannerrotation
    • Arbejde med søgemaskineoptimering (her menes primært at der skal kunne sættes unikke sidetitler, nøgleord og sætninger på hver side)
    • Oprette/redigere produkter i din webshop
    • Oprette/redigere kalenderelementer
  3. Er dit cms system optimeret rent teknisk, så du udnytter søgemaskinernes potentiale optimalt?
    • Kan koden crawles (læses) af Google?
      • Undgå til enhver tid frames. Det er en håbløs forældet teknologi der ikke giver andet end bøvl – og især i forhold til at kunne findes i søgeresultaterne i Google. Undgå for meget javascript i toppen af koden – og undgå for meget javascript generelt, da det vigtigste Google skal læse er dine tekster om dine produkter, ydelser m.m.
    • Ud over det er der en række ting, der giver bedre placeringer i søgemaskiner, som f.eks:
      • på hver side i systemet skal det være muligt at skrive en unik sidetitel (det vigtigste overhovedet inden for SEO). Derudover skal man kunne skrive de vigtigste søgeord og en beskrivelse af sidens indhold, som vil blive ”skjult” i koden for søgemaskiner at læse. Disse 3 ting skal man kunne arbejde med på hver individuel side.
      • pæne url’er: (et link som domæne.dk/sommerkjoler.html fortæller søgemaskinerne meget mere end domæne.dk/index.php?id=52)
      • at undgå duplikeret indhold (duplicate content): (hvis du har 2 sider, der indeholder det samme tekstindhold, vil det blive betragtet som duplikeret indhold, og det kan trække ned i søgeresultaterne. En klassiker er printervenlige sider som ofte er programmeret forkert, så der bliver 2 versioner af samme side)
      • hav kun ét domæne til at pege på din hjemmeside hvis det er muligt: (du opnår de bedste resultater med ét domæne – og kun ét. www.domæne.dk og domæne.dk kan sagtens af Google blive betragtet som 2 domæner, og kan i princippet også sagtens indeholde vidt forskelligt indhold. Sørg for at få dit system sat sådan op at du kun har et domæne. F.eks. www.domæne.dk. Hvis man har flere forskellige domæner, skal du sætte dem til at blive sendt videre til ”hoveddomænet” på en sådan måde, at Google ved at den kun skal kende til det ene domæne)

SEO optimering

SEO = søgemaskineoptimering = synlighed på nettet

Basis for at opnå en god SEO er bl.a.:

  1. søgeordsstrategi
    1. primære søgeord for din virksomhed er udvalgt
    2. strategi for din positionering i forhold til dine konkurrenter er opstillet
  2. tekstarbejde baseret på søgeordsstrategi
    1. sidetitler, beskrivelse og brødtekst pr. side på hjemmesiden
  3. linkbuilding
    1. hvor mange linker til din side?
    2. hvor gode er disse links?
    3. hvordan skaffes flere gode links?

    Når alt ovenstående er i orden er det næsten kun linkbuilding, der kan få dig op i søgeresultaterne. Se det som en investering. Hvad gør det at investere 10.000 kr. i SEO, hvis det potentielt kan øge dit salg med 60.000? Dette er typisk den mest rentable strategi, da det ”kun” kræver arbejde så længe det er nødvendigt. Når arbejdet først er udført, er der ingen driftsomkostninger yderligere (medmindre placeringerne daler – så må man igen optimere). Ulempen ved denne strategi er, at det tager noget tid for ændringer at blive registreret i Google og de andre søgemaskiner.

    Statistik

    Basis for SEO er overblik over besøgstal – historisk og nu.

    1. Hold øje med dine besøgende og lær af dem. Især i forbindelse med SEO-arbejde kan det betale sig at føre statistik med din hjemmeside. Kommer der nok besøg på dine vigtigste sider, hvor længe bliver de på siden osv. Hvis trafikken på siderne ikke er fordelt efter dine forventninger med hensyn til vigtighed for dine kunder, er det nok på tide at få undersøgt, hvorfor det forholder sig sådan - er navigationen måske for dårlig opbygget?

    Se også: lidt bredere betragtninger om synlighed på nettet (SEO).   

    Adwords kampagner

    1. Adwords er typisk den kortsigtede strategi, hvor man kan oprette kampagner i Google, hvor man betaler pr. klik for hvert enkelt søgeord. Fordelene er, at din side bliver præsenteret på søgeside 1 umiddelbart for kunden/brugeren – ulempen er at det kan blive voldsomt dyrt, da man hele tiden som regel er nødt til at højne prisen, man betaler pr. klik, for at ligge godt placeret.