A/B splittests

Følg dine kunders adfærd

Når du har Google Analytics installeret kan du følge dine kunders adfærd på dine sider. Du får en stor mængde statistik i hånden som du skal bruge konstruktivt på flere måder. Én af de ting du kan bruge statistikkerne til, er at se hvor høj konverteringsraten er.

Med konverteringsraten menes den procentdel af dine besøgende som rent faktisk gør det du gerne vil have dem til. Succesmålet i en shop er nok i de fleste tilfælde at få kunden til at købe en eller flere varer. Andre steder kan målet være sværere at definere, men de fleste hjemmesider har et klart billede af hvad formålet med siden er.

Er man hotelejer, kan målet være at de besøgende sender en booking af værelser, eller en forespørgsel på en familiefest. Bilforhandleren vil måske have sine besøgende til at booke en prøvetur i den nye model, og bogklubben ønsker formentlig at de besøgende bestiller nogen bøger.

De gør ikke som de "skal"

Så sker der nogen gange det, at selv om man lige har bygget sin hjemmeside eller shop efter alle kunstens regler, så agerer kunderne ikke som forventet.

De gør simpelthen ikke som de skal. Og hvorfor gør de så ikke det? der kan være mange årsager - priserne kan være for høje, leveringstiderne for lange eller måske er det noget helt andet der er galt.

Selvom du måske har branchens bedste varer, branchens laveste priser og du leverer varerne lynhurtigt, står du måske alligevel med en konverteringsrate på 0,5%. Det skal forstås som at hver gang 200 kunder har besøgt siden, har 1 enkelt reageret - konverteret - som man ønskede det.

Godt nok er det svært at fastsætte retningslinjer for hvornår konverteringsraten er høj nok, i princippet bliver den det vel aldrig, men i det nævnte eksempel er man nødt til at få flere til at konvertere som ønsket.

A/B splittest hjælper dig med svarene

Det er lige præcis i den situation at splittesten kommer ind i billedet. Vi sætter et stykke software ind på din side, som lader dine besøgende se to, eller flere, forskellige udgaver af f.eks. din forside.

Efter et stykke tid, som kan variere afhængigt af hvor meget trafik du har, kan man forhåbentlig se på resultaterne hvilken side der konverterer bedst.

Det behøver ikke nødvendigvis være på din forside, du kan bruge det overalt hvor du synes at du har for mange besøg i forhold til det du opnår ved det.

Du kan splitteste alt

I princippet kan du splitteste alt, bannere, kontaktbokse, knapper, farven på knapperne, fotos og illustrationer, overskrifter - alle elementer, og deres indbyrdes placering på dine sider kan testes. Det gode ved det er, at som næsten alt andet på nettet, er det ekstremt målbart hvad du får ud af det.

Kan du hæve konverteringsraten fra 0,5% til eks. 2% - ja så giver dine 200 besøgende pludselig 4 kunder i stedet for 1. Tjener du i gennemsnit 250 kroner på en ordre, er din indtjening pludselig steget til 1000 kroner - det er da målbart.

Det der måske er knapt så godt, er at ligesom f.eks. søgemaskineoptimering, er det også en løbende proces, den stopper simpelt hen aldrig - det skulle da lige være fordi din konvertering er steget så meget at du simpelthen ikke orker at skulle ekspedere flere ordrer....

For sider og shops der går på tværs af landegrænserne, kan splittestning også være ekstremt værdifuldt. Kulturelle, sociale og smagsmæssige forskelle kan gøre at den side som har en fantastisk konvertering i Danmark, måske ikke tjener en krone hjem i Tyskland.

Splittestning giver dig en mulighed for at finde den formel der passer præcist til din side og til dine besøgende. Og det kan bruges både på hjemmesider og webshops.

Vi vil gerne fortælle dig meget mere om hvordan vi gør i praksis, det kræver blot at du udfylder boksen til højre.