Populære TYPO3 moduler

Her på siden har vi samlet en liste af moduler, som vi ofte bruger når vi laver TYPO3 løsninger.

Topbillede rotator

Indlæg et antal billeder i arkivet, og bestem selv hvordan de skal vises. Billederne kan rotere i en foruddefineret cyklus overalt på siden, eller du kan vise bestemte billeder på forsiden, og andre på undersiderne. Selvfølgelig behøver billederne ikke rotere, du kan også vælge at lade bestemte billeder vise permanent på bestemte sider.

Nyhedsliste/nyhedsarkiv

Der findes mange forskellige udgaver af nyhedslister og nyhedsarkiver. Det er muligt at vælge hvor mange nyheder, hvor, og i hvilken grafisk form du vil vise dem. Det kan være i form af en dato og en overskrift med nogle få ord som "teaser", eller måske en regulær nyhedsside der ligger som menupunkt. Det er muligt at sætte udløbsdato på en nyhed, så den forsvinder fra nyhedslisten på et givet tidspunkt. Herefter vil den så kunne findes i arkivet.

Du behøver kun af oprette en nyhed én gang for at kunne vise den flere forskellige steder på siden. Det er naturligvis også muligt at udgive nyheder på forskellige sprog hvis man ønsker det.

Til nyhedslisten hører også et arkiv, som i princippet er uendeligt, her kan dine besøgende finde alle gamle nyheder, med mindre du vælger at slette dem, idet nyhedsarkivet er søgbart.

Nyhedsliste kan med fordel kombineres med RSS feed, og sociale medier.

Sitemap

Et sitemap viser i overskuelig form, hele eller dele af din hjemmeside. Det hjælper dine besøgende til at få overblik, og til at finde genveje. Samtidig hjælper det Google og andre søgemaskiner med at indeksere dine sider, så du kan opnå en højere placering i søgeresultaterne.

Søgemodul

Giver mulighed for at søge på ord eller sætninger over hele siden, en stor fordel på store, komplekse sider med meget tekstindhold.

Printervenlige sider

TYPO3 giver mulighed for opsætning af printervenlige sider, hvilket gør det lettere for dine besøgende at udskrive relevante sider.

De printbare sider tæller ikke med i Googles indeksering af din side, og du bliver derfor ikke straffet for duplikeret indhold (duplicate content) som ellers kan ødelægge din placering i søgeresultaterne.

Brugerrettigheder

Der kan oprettes så mange, eller så få administratorer og redaktører som du ønsker det. Samtidigt er det muligt at definere rettighederne for den enkelte helt ned på sideniveau. Har du f.eks. flere forskellige salgsafdelinger, kan den enkelte afdeling arbejde med hver sine sider, samtidigt og uden at forstyrre hinanden.

Intranet

Et intranet er et stærkt internt værktøj til deling af information uanset hvor på kloden dine medarbejdere måtte være placeret.

På intranettet vil du kunne lægge interne prislister, manualer, feriekalendere, personalehåndbøger, bookingkalendere, varedatabaser, kundedatabaser, kort sagt: alt materiale som kun vedkommer virksomheden eller organisationens medarbejdere. I kombination med oprettelse af brugerrettigheder, kan én medarbejder tildeles ansvaret for interne prislister, en anden ansvaret for feriekalendere og bookingkalendere osv.

En af TYPO3's styrker er muligheden for at opdele siden i mange forskellige områder og muligheden for at fordele adgangen til forskellige sektioner ud på mange forskellige personer. Samtidig er der er ingen begrænsninger på mængden af indhold, TYPO3 vokser med opgaven.

Extranet

I princippet det samme stykke værktøj som Intranet, blot er det rettet udad mod f.eks. kunder og andre registrerede brugere. Her er der mulighed for at give adgang til informationer som ikke vedkommer andre besøgende, dvs. f.eks. prislister, modelspecifikationer, lagerlister, leveringsfrister m.m.

Typisk vil adgang til extranet være begrænset med et password som administreres af sidens hovedadministrator.

Google Analytics

For mange er analyse af trafik på en hjemmeside, blot en konstatering af hvor mange besøgende man har haft. Med Google Analytics har du mulighed for at fordybe dig i dine besøgendes adfærd. Hvor kommer de fra rent geografisk?, hvilke søgeord eller sætninger har de brugt for at finde din side?, og hvordan opfører de sig når de er kommet ind på siden. Ser de blot forsiden, for derefter at logge ud igen? Det er blot tre af de mange muligheder der åbnes, når du installerer Google Analytics på din hjemmeside.

Google Analytics er et godt instrument hvis du vil vide mere om dine besøgende, og særdeles værdifuldt som grundlag for arbejdet med søgemaskineoptimering (SEO).

Billedgalleri

Præsenterer dine billeder som minibilleder (thumbnails) - når du klikker på et billede åbner det op i stor størrelse, samtidig med at baggrunden dæmpes ned.

Du kan i praksis oprette så mange gallerier du måtte ønske, og vise dem på de sider hvor det er relevant. Du kan sagtens bruge det samme billede i flere gallerier uden at skulle oploade det mere end én gang. Med få museklik uploader du det til billedarkivet, og herfra kopierer du det videre til de relevante gallerier.

Du behøver ikke nøjes med ét billede af gangen, antallet er ubegrænset, så længe den samlede størrelse ikke overskrider 10MB pr. upload.

Udsendelse af nyhedsbreve med Mailchimp

MailChimp er et super godt system til udsending af nyhedsbreve

Sørger for at dine kampagne-mails ikke bliver betragtet som spam. Du kan sende op til 6000 mails pr. måned gratis.

Udsendelsen er begrænset til blokke af 1000 pr. gang, så har du eks. 3000 tilmeldte på din nyhedsliste, skal du altså sende 3 blokke af 1000 med det samme budskab. Det kan du gøre 2 gange om måneden uden at skulle betale for det.

Er dit behov større end det, kan der abonneres på udsendelse. Et priseksempel pr. 1.januar 2011: mailingliste med 10.000 modtagere, uden begrænsning på antal udsendelser, koster $75 i månedligt abonnement. I lidt større format koster 8 månedlige udsendelser til 1.000.000 modtagere $4623 i månedligt abonnement.

Med mailchimp medfølger også selve tilmeldingsboksen til din hjemmeside, en række skabeloner til nyhedsbreve, et statistikværktøj hvor du kan se hvem der åbner dine mails, hvem der sletter uden at åbne og mange andre ting. Resultaterne kan downloades til Microsoft Excel til videre bearbejdning.

Du får også muligheden for at lave A/B tests, hvor du afprøver forskellige varianter af samme mail på udvalgte grupper. Virker ordet "tilbud" bedre end "kampagne" eller er det bedre at sende om tirsdagen frem for om onsdagen?

Læs mere om MailChimp her.

Facebook og Twitter knapper kan også tilføjes dine mails, så dine modtagere får mulighed for at dele med deres venner og bekendte.

Tilmelding til nyhedsbrev boks

Hvis du bruger MailChimp, er tilmeldingsboksen med i opsætningen af programmet. I modsat fald designer vi en tilmeldingsboks efter dine ønsker, som dine besøgende kan bruge når de ønsker at tilmelde sig dit nyhedsbrev.

Kalendermodul

Som nyhedsbrevet findes det i mange varianter og med mange forskellige grafiske udtryk. Standardindholdet er billede, overskriftsfelt, startdato og slutdato på en aktivitet/begivenhed, sted, samt en kort tekst om arrangementet (teaser).

Dine besøgende kan så klikke på et arrangement og se en uddybende tekst omkring det, se en liste over alle kommende arrangementer, eller se i arkivet for en liste over allerede afholdte arrangementer.

Formularer

Formularer er en vigtig del af mange hjemmesider, fordi det i mange tilfælde reducerer arbejdet med at indsamle oplysninger, da kunden jo selv står for en stor del af arbejdet.

Du får dataene tilsendt som mail, og de gemmes i en database som backup. Formularværktøjet giver dig frit valg mht. antal felter og design, og det er muligt at lave validering af de enkelte felter, så du er sikker på at de bliver korrekt udfyldt.

Hvis du ikke selv har lyst til at bruge tid og energi på at udvikle formularer, gør vi det naturligvis gerne for dig.

Issuu online katalog

Årsrapporter, bestyrelsesreferater, menukort, brochurer, aviser, blade, magasiner, dit fotoalbum - listen er nærmest uendelig.

Hvis din original kan konverteres til en pdf. fil, kan den også uploades til Issuu, og konverteres til et katalog hvor man kan bladre, som vi kender det fra f.eks. ugeaviser.

I praksis får du et antal hylder som er tilknyttet din Issuu konto, og her placerer du de ting du ønsker at vise. Du kan gøre de enkelte produkter søgbare via Google, eller du kan vælge kun at vise dem for et lukket publikum.

Samtidig kan du også lægge katalogerne ind på din hjemmeside, så dine besøgende kan bladre i dem, men du kan naturligvis også blot lægge et link ind, som så leder dine besøgende ind på dine Issuu hylder.

Hvis du kan leve med en sidebar der reklamerer for andre Issuu-brugeres produkter, er Issuu gratis at benytte.

Facebook "fan" side

Hvis Facebook var et land, ville det være den 4. største nation i verden... næsten 2 millioner danskere har en profil på Facebook, og selv om der nok er dubletter imellem, er det stadigvæk det sociale medie som benyttes af flest.

Her er der en mulighed for at fortælle mere uddybende om events og arrangementer, lægge billeder ud fra allerede afholdte arrangementer og lade dine brugere kommentere hvordan deres oplevelse har været.

Facebook giver dig en mulighed for at gå i direkte dialog med dine kunder, til forskel fra traditionel markedsføring som kun er envejskommunikation.

Facebook "synes godt om" knap

"Del" knapperne på Facebook (og resten af internettet) giver dine besøgende en mulighed for at dele deres oplevelser med venner og bekendte, de overtager altså en del af din markedsføring og skaber af den vej mere trafik på din hjemmeside.

Twitter

Et af de hurtigst voksende sociale medier. Her kan du i kort form gøre opmærksom på spændende og værdifulde nyheder og tiltag. Dine egne podcasts på f.eks. YouTube, blogindlæg, artikler eller lignende. Ved at bruge Twitter aktivt får du en ekstra kanal, til markedsføring af dine produkter eller tiltag.

Ved at forsyne din egen hjemmeside med en Twitter knap, giver du dine besøgende mulighed for at lægge et link ud til deres "followers", hvorved budskabet spredes.

YouTube

YouTube er verdens næststørste søgemaskine efter Google. Her har du muligheden for at oprette din egen radio/TV kanal. Du kan præsentere din organisation eller virksomhed, lade tilfredse kunder udtale sig om dine produkter, eller referere fra et afholdt arrangement eller event, foredrag, messer mv.

En af de helt store fordele er at kontoen er gratis, og du får ikke ekstra udgifter til diskplads og trafik hos din webhoteludbyder, da dine videoer ligger på Youtube.com, og kører derfra.

Du kan nemt integrere en hvilken som helst video fra YouTube på din hjemmeside. Selv om videoen ligger på YouTube, kan du nemt vise og afspille den fra din egen hjemmeside.

RSS feeds

RSS feeds giver mulighed for at følge med i nyhedsopdateringer fra en bestemt hjemmeside, uden at man behøver besøge den først.

Det brugeren modtager i sin RSS-læser, er som regel en overskrift (eller et kort resumé), der er linket til webside. Ved at klikke på overskriften sendes man videre til hjemmesiden.

RSS-feeds kan også bruges til at videresende nyheder fra din hjemmeside til f.eks. Facebook.

Weblog (blog)

En weblog kan være mange ting: en dokumentation for et forløb, en fælles opslagstavle for x-antal personer som researcher til et fælles projekt, eller en persons tanker og viden om et emne. En blog behøver ikke nødvendigvis være tilgængelig for andre end en udvalgt gruppe. Blogs er indrettet så man kan kommentere indlæg, og så man kan ind eksere forskellige emner.

Ved at dele ud af din viden om et emne, skaber du værdi for dine besøgende, og dermed også for dig selv. Efter at have læst et indlæg, måske med gode tips og ideer, kommenterer din besøgende måske indlægget, og dermed har du startet dialogen. Det er også muligt, som besøgende, at følge kommentarer til et indlæg, uden at man selv deltager i debatten.

En knap der anbefaler dit indlæg til Facebook og/eller Twitter er også med til at sprede budskabet.

En sidegevinst ved at blogge i det offentlige rum er, at det øger trafikken, hvilket tæller med når man taler linkbuilding - jo mere aktivitet, desto højere kan man arbejde sig op i søgemaskinernes hierarki.

FAQ - ofte stillede spørgsmål

Mange virksomheder og organisationer får stillet de samme spørgsmål igen og igen, og bruger megen tid på at besvare dem.

Ved at oprette et FAQ (frequently asked questions) system, kan du samle de generelle spørgsmål og svar på ét sted, og dermed frigøre tid til andre gøremål.

Samtidig slipper dine besøgende for ventetid i telefonen, eller på en svarmail, og kan betjene sig selv - også uden for åbningstiden.

I princippet kan et FAQ system også udmærket fungere som et internt værktøj, f.eks. i virksomhedens supportafdeling, hvor det kan bruges til vidensdeling.

Kombineret med de rigtige søgestrenge er FAQ'en også et rigtigt godt værktøj til at tiltrække trafik og dermed højere rangering i søgemaskinerne.

Personalemodul - visning af medarbejdere

Vis alle relevante kontaktdata for dine medarbejdere. Med dette modul får du en skabelon som giver dig mulighed for at præsentere dine medarbejdere på en overskuelig måde, med angivelse af alle relevante kontaktdata. Kan kategoriseres efter afdeling, land osv. - du slipper for opringninger om lokalnumre og e-mail adresser, og dine besøgende kommer hurtigere frem til målet.

Google Maps (Google Kort)

Kort kan være en god hjælp for dine besøgende, uanset om det drejer sig om at finde en virksomhed, en institution eller måske en sportsplads.

Både grafisk og funktionsmæssigt er der mange valgmuligheder, og det er muligt at integrere Rejseplanen.dk så din besøgende kan finde ruten via bus eller tog.

Flere sprog

Vi opsætter normalt altid vores installationer med dansk som sprog i backend (den del hvor du redigerer).

Du kan selv oprette sider på andre sprog i frontend (den del dine besøgende ser) men for at få vist sprogvalget i frontend, skal du have en sprogudvidelse. Her får du sprogvalget sat ind i layout'et, enten som flag eller tekst. Sproget er så også tilgængeligt i backend, så den enkelte redaktør selv kan vælge sit arbejdssprog.

I øjeblikket er der adgang til ca. 40 forskellige sprog til TYPO3, men antallet øges jævnligt. Det skal bemærkes at ikke alle moduler til TYPO3 findes i dansk oversættelse.

Webshop

Der findes et shopmodul til TYPO3, som dog ikke er særligt omfattende. Det indeholder basale visningsfunktioner og mulighed for etablering af en betalingskanal.

Såfremt du ønsker en større, professionel shop med mange muligheder for kategorisering og en professionel visning af produkterne, anbefaler vi Magento. Et af markedets stærkeste systemer, og som TYPO3 opbygget i moduler og uden begrænsninger for antal varer.

Læs mere om Magento her.

Brødkrummesti / navigationssti (breadcrumbs)

Breadcrumbs holder brugeren orienteret om hvor på siden han eller hun er, og er en servicefunktion for dine besøgende, som sammen med dit sitemap giver et godt overblik over siden.

Videointegration

Hvis du ikke ønsker at benytte dig af f.eks. YouTube til visning af videoer, kan vi også integrere et modul til visning af videoer direkte på din hjemmeside.

jQuery

jQuery kan bedst beskrives som et bibliotek til visning af billeder mv.. Fordelen ved jQuery er at visningen kan have mange forskellige designmæssige udtryk, og at overskueligheden er meget høj.

Derudover er der tit smarte funktioner i jQuery. F.eks. effekter der ruller ind fra siden, fader væk eller lignende.

Til TYPO3 findes der et hav af moduler der anvender jQuery. Bl.a. dette du sidder og læser denne tekst på nu (når du klikker på en underoverskrift).