Hvorfor er webdesignet så vigtigt?

Du har 1-2 sekunder til at give dine besøgende et positivt indtryk af din hjemmeside, nogenlunde samme tid, som du bruger på at læse overskriften ovenover. Længere tid tager det ikke for hjernen at vurdere om design og struktur er så tiltalende, at det kan betale sig at se på indholdet. Er dette ikke tilfældet, går dine besøgende videre til dine konkurrenters sider, uden at vurdere om du i virkeligheden har det bedste budskab eller produkt.

Omvendt holder den positive indstilling sig, hvis førstehåndsindtrykket er godt. Det smitter af på vurderingen af det øvrige indhold på din side.

Derfor er webdesign så vigtigt; det er et spørgsmål om at give en positiv oplevelse, og om at skabe en logisk struktur som let og intuitivt leder den besøgende videre til de informationer han eller hun søger efter.

Din grafiske identitet

Samtidig er designet en lige så vigtig del af din grafiske identitet, som logoet på din varebil og skiltet over din butiksdør. Måske det vigtigste led i din markedsføring: har du først fanget forbrugerens opmærksomhed, har du ingen begrænsninger, og kan boltre dig uden at skulle tænke over deadlines og millimeterpriser.

80% af de danske forbrugere søger efter varer og informationer på nettet, inden de beslutter sig for at købe, det er altså ikke ligegyldigt om de får et positivt indtryk af dig og din forretning.

Udover at understøtte profileringen af din virksomhed, skal designet også ramme din målgruppe, det skal være overskueligt og frem for alt gennemtænkt og brugervenligt. Det er også via designet du kan styre dine besøgende hen mod en bestemt handling, som f.eks. at tilmelde sig et nyhedsbrev.

Ovenstående handler om den synlige del af designet, den del som får dine besøgende til at føle sig godt tilpas, og giver dem lyst til at søge efter mere information.

Det usynlige webdesign

Der findes faktisk også en usynlig del af designet, som mange desværre glemmer at fokusere på. Det er arbejdet med at organisere og tilrettelægge de informationer som skal kunne findes på siden. Fra start skal man have overblik over hvilke informationer man ønsker vist, og i hvilken sammenhæng, så de kan tænkes ind i den samlede struktur, og dermed i designet. Dermed sparer man sig selv for at skulle ændre på strukturen senere, og man sikrer sine besøgende en let og logisk tilgang til information.

Derfor bruger vi ofte megen tid på at fastlægge, ikke bare hvilke informationer der skal vises - men også hvor; så vi fra starten kan tilpasse og organisere systemet rigtigt.

Ønsker du hjælp til webdesign til enten Magento eller TYPO3, så kontakt os til en snak. Du kan finde vores referencer her.